Leonardo da Vinci-Virgin of the Rocks

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レオナルド・ダ・ヴィンチ「岩窟の聖母より天使の図」

レオナルドダヴィンチの岩窟の聖母より天使の図
岩窟の聖母・天使
Virgin of the Rocks
岩洞聖母與天使

レオナルド・ダ・ヴィンチ作の「岩窟の聖母」には、ルーブル美術館所蔵のパリ版とナショナルギャラリー所蔵のロンドン版の二つがある。どちらもほぼ同じ構図、同じ図柄の絵である。岩窟で腰をおろす聖母マリア、大天使ガブリエル、そして幼子イエスと洗礼者ヨハネの4人が描かれている。

「岩窟の聖母」は、はじめミラノのサン・フランチェスコ・グランデ聖堂に飾る祭壇画として1483年にレオナルドに依頼されたが、注文主から受け取りを拒絶されたため、25年後の1508年に代わりの作品(現在のロンドン版)が納められた。最初のバージョンは結局フランス国王に売却されてしまい、1625年にはフォンテンブロー宮殿に飾られていた。最初のバージョンは注文主の教会が受け取りを拒否したために、泥仕合の裁判となってしまったが、変更された二枚目の絵を教会が受け取っていることから推察すると、絵の値段が問題だったというよりは、絵の内容に不満があったようだ。教会は俗性を否定するように三人の人物に光輪をつけ、幼子の区別がつくように描いて欲しかったのだ。

ロンドン版には聖母マリア・イエス・洗礼者ヨハネのいずれにも光輪があり、大天使ガブリエルには大きな羽が描かれているが、パリ版には誰一人として光輪がなく、翼もない。パリ版とロンドン版では全体としてはパリ版の方が優れていることは否めない。ロンドン版の方は最初の版に比べて、人物や背景の描き方に硬さが見られる。これはレオナルド工房内の弟子であるデ・プレーディス兄弟が主導して仕上げたためだと言われている。ただ大天使ガブリエルだけは、ロンドン版の方が断然気品があり美しい。私には改変した岩窟の聖母を弟子に描かせる際に、天使の表情だけはレオナルドがミラノに一時帰国した際に手を入れたように思えてならない。私はロンドン版の大天使ガブリエルを、レオナルドの意を汲んで翼をとって描くことにする。

ロンドン版「岩窟の聖母」の大天使ガブリエルは、色合いがよりモノトーンになっている。指差すポーズと赤い衣は消え、デッサンのように茶一色で描かれている。傾げた姿勢と上向きながら眼を伏せた表情が、何とも言えずたおやかで優美だ。大天使ガブリエルは聖母マリアに処女懐妊のお告げにやってくる運命の天使である。フラ・アンジェリコの受胎告知では、ガブリエルの容貌よりはその翼の見事さに意が払われているが、レオナルドの「岩窟の聖母」では微笑する天使の圧倒的美貌によって聖性を描くことに心血が注がれている。岩窟の聖母のガブリエルはレオナルドの女性像の中でも群を抜く美しさだと私は思う。

Virgin of the Rocks

There are two versions of “The Virgin of the Rocks” by Leonardo da Vinci, one in the Louvre Museum in Paris and the other in the National Gallery in London. Both paintings have nearly the same composition and the same figures. They depict the Virgin Mary, the Archangel Gabriel, the infant Jesus, and John the Baptist seated in a rocky grotto. “The Virgin of the Rocks” was initially commissioned in 1483 by Leonardo for the altar of the San Francesco Grande church in Milan, but was rejected by the client. A replacement work (the current London version) was delivered 25 years later in 1508. The first version was eventually sold to the King of France and was displayed at the Palace of Fontainebleau by 1625.

The first version led to a lawsuit due to the church’s refusal to accept it, suggesting that the issue was not the price but dissatisfaction with the content of the painting. The church wanted the three figures to have halos to deny their secular nature and to make the distinction between the infants clearer. In the London version, the Virgin Mary, Jesus, and John the Baptist all have halos, and the Archangel Gabriel is depicted with large wings, whereas in the Paris version, none have halos, and there are no wings. Overall, the Paris version is considered superior to the London version, which shows a stiffness in the figures and background, attributed to the finishing touches by Leonardo’s pupils, the de Predis brothers. However, the Archangel Gabriel in the London version is notably more elegant and beautiful, suggesting Leonardo himself may have refined the angel’s expression during a brief return to Milan. I decide to draw the Archangel Gabriel in the London version of “The Virgin of the Rocks” without wings, in line with Leonardo’s intent.

The Archangel Gabriel in the London version of “The Virgin of the Rocks” is depicted in a more monochromatic tone. The pointing gesture and red garment are gone, replaced by a drawing-like appearance in shades of brown. The tilted posture and the upward yet downcast gaze convey an indescribable grace and elegance. The Archangel Gabriel is the angel of destiny, coming to announce the Immaculate Conception to the Virgin Mary. While Fra Angelico’s Annunciation focuses on the splendor of Gabriel’s wings, Leonardo’s “The Virgin of the Rocks” pours effort into depicting holiness through the overwhelming beauty of the smiling angel. I believe Gabriel in “The Virgin of the Rocks” is among the most beautiful of Leonardo’s female figures.

李奧納多·達文西「岩洞聖母與天使」

雷歓納多·達文西的「岩洞聖母」有兩個版本:一個在巴黎羅浮宮收藏,另一個在倫敦國家美術館收藏。這兩幅畫幾乎有著相同的構圖和圖案,描繪了坐在岩洞中的聖母瑪麗亞、大天使加百列、嬰兒耶穌和洗禮者約翰四人。最初於1483年被委託給雷歐納多,為米蘭的聖弗朗西斯科大教堂製作祭壇畫,但因訂單方拒絕接收而被取消。25年後,於1508年,作為替代品的倫敦版本被接受。第一版本最終被賣給了法國國王,並於1625年被擺放在豐特布洛宮。由於第一版本被訂單方的教堂拒絕接收,導致了一場法律糾紛。從教堂接收了第二幅畫可以推測,問題似乎不在於價格,而是畫作內容。教堂希望畫中的三位人物都有光環,並且能夠清楚地區分嬰兒。

倫敦版本中的聖母瑪麗亞、耶穌和洗禮者約翰都有光環,大天使加百列則被描繪成有一對大翅膀,而巴黎版本中沒有任何人有光環,也沒有翅膀。總體而言,巴黎版本被認為優於倫敦版本。相比之下,倫敦版本在人物和背景的繪製上顯得更為生硬,這被認為是因為由雷歐納多的學徒德·普雷迪斯兄弟主導完成的緣故。但是,只有大天使加百列在倫敦版本中顯得更加高貴和美麗。我認為當雷歐納多短暫回到米蘭時,他親自修飾了天使的表情。我決定在畫改版的岩洞聖母時,將大天使加百列的翅膀去除,以貼近雷歐納多的意圖。

在倫敦版本的「岩洞聖母」中,大天使加百列的色彩變得更加單調。指向的姿勢和紅色衣服消失了,畫作像素描一樣以茶色單色描繪。傾斜的姿態和低垂的眼神展現了一種難以言喻的溫柔與優雅。大天使加百列是命中注定要向聖母瑪麗亞宣告童貞懷孕的天使。在弗拉·安吉利科的「受胎告知」中,更多的注意力是放在加百列的翅膀上,而在雷歐納多的「岩洞聖母」中,則是通過天使微笑的絕美容貌來表達其神性。我認為,岩洞聖母中的加百列是雷歐納多女性形象中最美的一位。

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