Leonardo da Vinci-Mysteries background of Mona Lisa

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レオナルド・ダ・ヴィンチ「モナ・リザの謎に満ちた背景」

レオナルドダヴィンチのモナリザの背景を描いた絵画
モナ・リザの背景
background
神秘背景
レオナルドダヴィンチのモナリザの背景右側
右側の背景
right background
レオナルドダヴィンチのモナリザの背景左側
左側の背景
left background

私が本物のモナ・リザをルーブル美術館で見たのは20歳の時である。今から40年以上前のことだ。私が見たのは時間にして1分にも満たなかったと思うのだが、未だに残像が蘇る。その時はあまりに有名な絵だったせいなのか、感動よりは不思議な感覚だけが残った。思えば私はその日以来、徐々にレオナルドに心が浸食されたのだ。

モナ・リザは微笑みばかりが取り沙汰されるが、あの不思議な背景こそがモナ・リザの雰囲気を醸し出していると私は思う。実を言うと私はモナ・リザのどこか描き過ぎた顔が苦手なのだ。だからリザ夫人を省略して、左右の背景だけをつなぎ合わせて一枚の風景画として描いてみることにする。 モナ・リザの背景は左右を入れ替え、合わせてみるとひとつの風景が出現すると言われているが、実際に両方を描いてみると、風景画としてはやはり原作のままの方が美しい。背景の湖やその奥にそびえ立つ山々は左右の端と端とをつなぎ合わせるだけでほぼ符合する。空を飛ぶ実験を繰り返していたレオナルドならではなのか、画面全体は高い視点から俯瞰したように描かれ、雄大な印象を受ける。

モナ・リザの画面はパスカル・コットが2億4000万ピクセルの高精度カメラで調査したところ、500年前の当時は今より青みがかかっていたとのことなので、私は青を下地として多用しながら、現在の色味との調和を図ることにする。モナ・リザの背景は、中国や日本の水墨画のように、霊性を帯びた自然の営みが流転するかのように描かれている。それは現実とはかけ離れた幻想的な風景のようにも見えるが、あり得ないと思われた中国の山水画が、実在することからして案外現実の風景なのかもしれない。ミラノからアルプスまでは一日で行ける距離である。美術家のケネス・クラークが言うように、アルプスの風景なのかもしれない。実際レオナルドは二度ほどアルプスに行ったことがあり、モナ・リザの背景と酷似したデッサンを残している。レオナルドが一時期住んでいたアルノ川に架かっていたブリアーノ橋とおぼしき橋が書き込まれていることから、案外身近な風景を雄大に描いただけなのかもしれない。霧が立ち込めたような大気の中に、奥深く連なる山々とそこをゆったりと蛇行して流れる川や湖を描写していると、その源を一つにしながらも、左右に別れ別れとなった二つの運命を暗示しているかのように思えてくる。それはまるでレオナルドの流転する人生のように。

レオナルドダヴィンチの嵐のデッサン
集中豪雨の中心にある町(鉛筆)
A town at the centre of the cloudburst
驟雨中心的小鎮
レオナルドダヴィンチの嵐の海のデッサン
突然の氾濫に見舞われた海
Deluge over the Sea
突然被洪水淹沒的海域

Mysteries background of Mona Lisa

I first saw the real Mona Lisa at the Louvre when I was 20 years old, over 40 years ago. I think the time I spent looking at it was less than a minute, but the afterimage still comes back to me. At that time, perhaps because the painting was so famous, I was left with a strange feeling rather than being moved. It seems that since that day, my heart has gradually been eroded by Leonardo. The Mona Lisa is often talked about for its smile, but I believe it’s the mysterious background that really gives the painting its atmosphere. To be honest, I have difficulty with the somewhat over-drawn face of the Mona Lisa. Therefore, I decided to omit Mrs. Lisa herself and just connect the left and right backgrounds to make a single landscape painting.

It is said that the background of the Mona Lisa, when the left and right sides are swapped and combined, creates a single landscape, but actually drawing both sides shows that the original as a landscape painting is still more beautiful. The lakes in the background and the mountains standing behind them almost perfectly match up just by connecting the ends of the left and right sides. Perhaps it’s characteristic of Leonardo, who repeatedly experimented with flight, the entire picture is drawn as if viewed from a high vantage point, giving a majestic impression. The Mona Lisa’s screen was investigated by Pascal Cotte with a high-resolution camera of 240 million pixels, revealing that 500 years ago, the painting had a bluer tint than it does now, so I plan to use blue as a base while harmonizing with the current colors.

The background of the Mona Lisa is painted as if the spiritual activities of nature are shifting, similar to Chinese or Japanese ink paintings. It looks like a fantastical landscape far removed from reality, but considering that Chinese landscape paintings, once thought to be imaginary, are based on real places, it might be more realistic than expected. Milan to the Alps is a distance that can be traveled in a day. As the art historian Kenneth Clark has suggested, it might be a landscape of the Alps. Indeed, Leonardo traveled to the Alps about twice and left sketches that closely resemble the background of the Mona Lisa. A bridge that seems to be the Briano Bridge, which was over the Arno River where Leonardo lived for a period, is depicted, suggesting that he might have just magnificently painted a familiar landscape. Depicting the mountains and the river or lake that flows gently, meandering deeply in the midst of an atmosphere filled with mist, seems to hint at two separate fates that, while originating from the same source, diverge to the left and right. It feels much like the shifting life of Leonardo himself.

李奧納多·達文西「蒙娜麗莎的神秘背景」

我在20歲時,在羅浮宮首次見到真正的蒙娜麗莎,那是40多年前的事了。我覺得當時看的時間不到一分鐘,但留下的影像至今仍歷歷在目。可能是因為畫作太過出名,我當時感受到的不是感動,而是一種奇異的感覺。回想起來,從那天起,我漸漸被達文西深深吸引。蒙娜麗莎的微笑固然是人們津津樂道的話題,但我認為那神秘的背景才真正烘托出蒙娜麗莎的氛圍。說實話,我對蒙娜麗莎那過於細膩描繪的臉有些不太能接受。因此,我決定忽略麗莎夫人的部分,只將左右兩側的背景連接起來,畫成一幅風景畫。

據說蒙娜麗莎的背景左右對調後,可以拼成一幅完整的風景,但實際畫出來後,作為風景畫,原作的樣式依然更為美麗。背景中的湖泊和遠處聳立的山脈幾乎可以完美對接。也許是因為達文西曾經反覆進行飛行實驗,整幅畫面似乎是從高處俯瞰,給人一種宏偉的感覺。關於蒙娜麗莎的畫面,根據帕斯卡·科特使用2.4億像素的高精度相機進行調查的結果,發現500年前的畫作比現在更加偏藍,因此我打算在底色中大量使用藍色,同時與當前的色彩進行調和。


蒙娜麗莎的背景如同中國或日本的水墨畫,描繪了一種似乎流轉不息的靈性自然景致。它看起來像是一個遠離現實的幻想風景,但考慮到曾被認為不可能存在的中國山水畫實際上是基於真實風景,這背景也許也描繪了真實的風景。從米蘭到阿爾卑斯山是一日可達的距離。正如藝術家肯尼斯·克拉克所言,這可能是阿爾卑斯山的風景。實際上,達文西確實至少兩次訪問了阿爾卑斯山,留下了與蒙娜麗莎背景極為相似的素描。從畫中描繪的似乎是達文西曾居住過的阿諾河上的布里亞諾橋來看,這些背景可能只是他將熟悉的風景描繪得宏偉壯麗。畫中描繪的濃霧瀰漫的大氣中,深遠連綿的山脈和蜿蜒流動的河流或湖泊,似乎暗示了雖然源頭相同,但左右分開的兩條不同命運,彷彿映射了達文西多變的人生。

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