Michelangelo Buonarroti-Study for the Head of ‘Leda’

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ミケランジェロ・ブオナローティ「レダの頭部のデッサン」

ミケランジェロレダの頭部のデッサン
レダの頭部のデッサン(鉛筆)
Study for the Head of Leda
萊達的頭部素描

私がはじめて見たミケランジェロの作品は、バチカンのサンピエトロ大聖堂にある「ピエタ」である。ミケランジェロが24歳の時の作品である。神の如き天才の作品に相応しい崇高で純真な力に満ちていた。それからいろいろな作品を観たが、彫刻家としてのミケランジェロはどの作品も素晴らしい。

一方ミケランジェロの絵画には絶えず違和感を抱いていた。フィレンツェのウフィツィ美術館にある聖家族はミケランジェロが友人のために描いた初めての絵画と言われているが、レオナルドやラファエロの聖母子とは、どことなく様子が異なる。ミケランジェロは言わずと知れたイタリアルネサンス期の三大巨匠の一人であるが、こと絵画に関しては何かがおかしい。そうして私はこの「レダの頭部のデッサン」を観た。はじめてミケランジェロの絵画を美しいと感じた。このデッサンは54歳を迎えたミケランジェロが、板絵「レダと白鳥」を制作する際に習作として描いたものである。ミケランジェロが描いたデッサンの中でもとりわけ美しい作品として知られている。私はやっとミケランジェロの絵画を受け入れることができた。その思いが消える前に、心に刻みつけるために、レダの頭部を描くことにする。

「レダと白鳥」はギリシャ神話の神ゼウスが、白鳥に変身してスパルタ王の妻であるレダを誘惑したというエピソードをもとにしている。当時男女間の性愛を直接描写することは危険な行為だったため、多くの芸術家が性愛の官能を暗示するモチーフとして「レダと白鳥」を取り上げ、女性と白鳥の戯れとして描いている。ミケランジェロもそれに倣い、レダと白鳥に姿を変えたゼウスの情愛を描いたのである。レオナルドにも同じ題材の作品があったとされるが、いずれの「レダと白鳥」も、道徳心の強い人物によって意図的に破棄されてしまったと考えられ、現存していない。この「レダの頭部のデッサン」はミケランジェロが描いた「レダと白鳥」を知る唯一の作品ということになる。

ミケランジェロのレダには官能というよりは凛々しさが漂っている。そこにはミケランジェロが若き日に制作したローマの大理石像「ピエタ」を一段と研ぎ澄ました理知的な性が表現されている。まるで余分なものを削り取るように潔く描かれている。このデッサンは女性像ということになってはいるが、男性モデルを用いて描かれたことは疑い得ない。ミケランジェロは、男女の区別を超え、理性を揺り動かす戯れこそが性愛の本質であると言っているようだ。ミケランジェロは女性には余り関心がなかったと言われているが、60歳を過ぎて知り合ったヴィットリア・コロンナという修道女には深い思いを寄せている。知性と信仰心に溢れた彼女に捧げた詩やデッサンが多数残されている。「最後の審判」の聖母マリアのモデルは彼女だとも言われている。私にはレダの頭部のデッサンが次第にコロンナの肖像に思えてくるのだった。

ミケランジェロの彫刻奴隷アトラスを描いた絵画
奴隷アトラス
The Atlas Slave
(by Michelangelo)
亞特拉斯奴隸
ベルベデーレのトルソを描いたデッサン
ベルべデーレのトルソ
The Belvedere Torso
(1st Century BC)
貝爾韋德爾軀幹

Study for the Head of Leda

The first work of Michelangelo I ever saw was the “Pietà” in St. Peter’s Basilica in the Vatican. It was a work from when Michelangelo was 24 years old. It was filled with a sublime and pure force befitting the work of a god-like genius. Since then, I have seen various works, and Michelangelo as a sculptor has always been magnificent. However, I have always felt a constant sense of discomfort with Michelangelo’s paintings. The Holy Family in the Uffizi Gallery in Florence is said to be Michelangelo’s first painting, made for a friend, but it somehow differs from the Madonna and Child by Leonardo or Raphael. Michelangelo is known as one of the three great masters of the Italian Renaissance, but something about his paintings seems off. Then, I saw this “Sketch of Leda’s Head.” For the first time, I found Michelangelo’s painting beautiful. This sketch was drawn as a study when Michelangelo, at the age of 54, was creating the panel painting “Leda and the Swan.” It is known as one of the most beautiful sketches Michelangelo made. Finally, I was able to accept Michelangelo’s paintings. Before this feeling faded, I decided to draw Leda’s head to engrave it in my heart.

“Leda and the Swan” is based on the episode from Greek mythology where Zeus, transformed into a swan, seduces Leda, the wife of the Spartan king. At the time, depicting sexual love between men and women directly was a risky act, so many artists took up “Leda and the Swan” as a motif to imply the sensuality of love, depicting it as a play between a woman and a swan. Michelangelo followed suit, capturing the affection of Zeus, transformed into a swan, for Leda. Leonardo is said to have had a work on the same subject, but both “Leda and the Swan,” believed to be deliberately destroyed by morally strict individuals, do not exist today. This “Sketch of Leda’s Head” becomes the only piece by which Michelangelo’s “Leda and the Swan” is known.

Michelangelo’s Leda exudes more dignity than sensuality. It expresses the sharpened intellectual nature that Michelangelo had refined even further from the “Pietà,” a marble statue he created in his youth in Rome. It’s drawn cleanly, as if stripping away everything unnecessary. Though this sketch is supposed to be of a female figure, there is no doubt it was drawn using a male model. Michelangelo seems to be saying that the essence of love is the play that moves reason beyond the distinction of gender. Michelangelo is said to have had little interest in women, but he had deep feelings for a nun he met after turning 60, Vittoria Colonna. Many poems and sketches dedicated to her, full of intellect and faith, have been left behind. It’s also said that she was the model for the Virgin Mary in “The Last Judgment.” To me, the sketch of Leda’s head gradually seems to become a portrait of Colonna.

米開朗基羅·布奧納洛提
萊達的頭部素描

我第一次看到米開朗基羅的作品是在梵蒂岡的聖彼得大教堂中的《悲悼基督》,那是米開朗基羅24歲時的作品。它充滿了一種適合神一般的天才之作的高尚而純真的力量。之後我看了許多作品,但作為雕刻家的米開朗基羅的每件作品都非常精彩。另一方面,我對米開朗基羅的繪畫作品總是感到有些不協調。據說佛羅倫薩的烏菲茲美術館裡的《聖家族》是米開朗基羅為朋友畫的第一幅畫作,但與達文西或拉斐爾的聖母子相比,它似乎有些不同。

米開朗基羅是眾所周知的意大利文藝復興時期三大巨匠之一,但在繪畫方面似乎有些不對勁。然後我看到了這幅《萊達的頭部素描》,這是我第一次覺得米開朗基羅的繪畫作品美麗。這幅素描是米開朗基羅54歲時,為了準備創作板畫《萊達與天鵝》而繪製的習作。它被認為是米開朗基羅畫的素描中特別美麗的作品。我終於能夠接受米開朗基羅的繪畫作品了。在這種感覺消失之前,為了將它銘記於心,我決定畫下萊達的頭部。

《萊達與天鵝》基於希臘神話中宙斯變成白天鵝誘惑斯巴達王后萊達的故事。當時,直接描繪男女之間的性愛被認為是危險的行為,因此許多藝術家採用《萊達與天鵝》這一主題作為隱喻性愛的官能,將其描繪為女性與白天鵝的戲耍。米開朗基羅也效仿這一做法,描繪了變成白天鵝的宙斯對萊達的愛情。據說達文西也有繪製同一主題的作品,但這些《萊達與天鵝》作品都被認為是由於道德觀念強烈的人士故意銷毀,因此沒有留存下來。這幅《萊達的頭部素描》成為了我們所知米開朗基羅繪製的《萊達與天鵝》的唯一作品。

米開朗基羅的萊達不僅僅散發著官能,更多的是凜然氣質。這裡表現出的是米開朗基羅年輕時創作的羅馬大理石雕像《悲悼基督》的智慧性質被進一步提煉。它似乎是以一種將多餘之物削去的方式潔淨地描繪出來的。這幅素描雖然是女性形象,但無疑是以男性模特為藍本繪製的。米開朗基羅似乎在說,超越男女差異,搖動理性的戲弄才是性愛的本質。雖然米開朗基羅據說對女性不太感興趣,但他在60歲後認識的修女維多利亞·科隆納對他來說非常特別。他為她寫了許多充滿智慧和信仰的詩和素描。據說《最後的審判》中的聖母瑪利亞就是以她為模特。對我來說,這幅萊達的頭部素描逐漸變成了科隆納的肖像。

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