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ジョルジョ・モランディ「モランディのアトリエ」
この作品はモランディの作品を模写したものではない。写真家ルイジ・ギッリが撮影したモランディのアトリエ写真を基に描いたものである。ギッリはモランディと同じ北イタリア出身の写真家である。モランディは1964年に亡くなっているが、ギッリは1989年11月から1990年夏にかけて、モランディ亡き後のアトリエを撮影している。
ギッリが映し出したモランディのアトリエ写真は、モランディが生涯変わることなく故郷ボローニャのアトリエで制作を続けたそのままに、変わることのないモランディの生前のアトリエを伝えてくれる。 私はギッリが撮影したモランディのアトリエ写真の中から、三角缶と四角缶と丸玉の三つだけが並んだ写真を選んで描くことにした。写真ではアトリエらしく壁に絵の具の跡がたくさん残っているが、私はモランディの作品がいつもそうであるように、背景には何も描かず、ただ机の線を引くだけにとどめ、三つの対象物だけに意識を集中して描くことにした。
三角の缶と四角の缶はまるで夫婦のように肩を寄せ合い、それでいて互いに威厳がある。どっしりとした父の三角缶の前で、丸い小さな子供の玉がコロンとおどけて遊んでいる。母の四角缶が傍らでそれをじっと見守っている。私は何枚かのモランディのアトリエを描いてみたが、丸玉の位置を変えるだけで違った絵になる。三角缶と四角缶を少し離しただけで気持ちに隙間ができる。同じ位置で描いてみても、日をまたぐと違った絵になってしまう。それはさながらモランディの絵画の制作過程を目の前で垣間見るような体験だった。モランディのアトリエには今もモランディの魂が制作に通い続けているに違いない。
Atelier Morandi
This work is not a copy of Morandi’s works. It is based on photos of Morandi’s studio taken by the photographer Luigi Ghirri. Ghirri is a photographer from the same region of Northern Italy as Morandi. Morandi passed away in 1964, but Ghirri took photos of Morandi’s studio after his death, from November 1989 to the summer of 1990. The studio photos taken by Ghirri convey the unchanged scene of Morandi’s studio in his hometown of Bologna, where he continued his work throughout his life, just as it was during his lifetime. I decided to draw from one of Ghirri’s photos of Morandi’s studio, choosing an image with only three objects lined up: a triangular can, a square can, and a round ball. In the photo, the studio walls are covered with marks of paint, but, as is always the case with Morandi’s works, I decided not to draw anything in the background, simply drawing the lines of the table and focusing solely on the three objects.
The triangular can and the square can seem to lean on each other like a couple, yet both possess a dignity of their own. In front of the sturdy father figure of the triangular can, a small round child ball playfully rolls around. The mother figure of the square can watches over it quietly. I’ve drawn several of Morandi’s studios, but changing the position of the round ball results in a different painting. Just moving the triangular and square cans slightly apart creates a feeling of space between them. Even drawing in the same position, the picture changes with each day. It was like experiencing the process of Morandi’s painting creation firsthand. Morandi’s soul must still be visiting his studio for creation.
喬治歐・莫蘭迪 《莫蘭迪的工作室》
這幅作品不是對莫蘭迪作品的臨摹。它是基於攝影師路易吉・吉利拍攝的莫蘭迪工作室照片而繪製的。吉利和莫蘭迪一樣,出生於意大利北部。莫蘭迪於1964年去世,而吉利則是在1989年11月到1990年夏間,拍攝了莫蘭迪去世後的工作室。吉利拍攝的莫蘭迪工作室照片,傳達了莫蘭迪一生中不變的,持續在他故鄉博洛尼亞的工作室裡創作的情景。
我選擇了吉利拍攝的莫蘭迪工作室照片中,只有三角罐、方形罐和圓球並排的一張來繪畫。照片中的工作室牆壁上留有許多顏料的痕跡,但我決定如同莫蘭迪的作品一般,不在背景中繪畫任何東西,僅僅畫出桌子的輪廓,將注意力完全集中在這三個物體上。
三角罐和方形罐彷彿一對肩並肩的夫妻,各自帶著威嚴,而一個圓滾滾的小球,就像在堅實的父親三角罐前歡快地玩耍的小孩。方形罐母親則靜靜地守望著旁邊。我嘗試繪畫了幾張莫蘭迪的工作室,僅僅改變圓球的位置,就能創造出不同的畫面。將三角罐和方形罐稍微分開,就能感受到情感之間的空隙。即使在相同的位置繪畫,隔天看來也會成為不同的畫面。這仿佛是親眼見證莫蘭迪繪畫創作過程的體驗。莫蘭迪的工作室,無疑仍然有莫蘭迪的靈魂繼續在創作中往來。